Voorwoord nieuwsbrief april 2019

Tijdens mijn lessen gebruikte ik vaak de film ‘Lola rennt’ van de Duitse regisseur Tom Tykwer. De film gaat over het maken van keuzes. Keuzes die het verschil kunnen maken. Tijdens de openingsscene van de film wordt aan de kijker een aantal vragen gesteld. Deze vragen gebruikte ik vervolgens in mijn lessen.

“Der Mensch
Die wohl geheimnisvollste Speziesunseres Planeten.
Ein Mysterium offener Fragen.

Wer sind wird?
Woher kommen wir?
Wohin gehen wir?
Woher wissen wir, was wir zu wissen glauben?
Woher wissen wir überhaupt etwas?
Unzählige Fragen, die nach einer Antwort suchen.
Eine Antwort, die wieder eine Menge neuer Fragen aufwerfen wird.
Und die nächste Frage wieder die nächste Frage und so weiter… und so weiter…
Doch is es am Ende nicht immer wieder die gleiche Frage?
Und immer wieder die gleiche Antwort?”

Wie ben ik en wat maakt mij tot wie ik ben? Welke keuzes maken we en op welke manier verhouden wij ons tot de ander? Deze vragen kwamen de afgelopen periode regelmatig aan de orde. Niet alleen toen ik kennismaakte met collega’s en leerlingen, maar ook bij de verschillende bijeenkomsten die we als school de afgelopen periode georganiseerd hebben voor leerlingen en ouders.

Özcan Akyol, Arie Slob en André Kuipers op het Minkema

De vragen werden ook gesteld door Özcan Akyol tijdens de lezing op de locatie Stein in het kader van ons jubileum. Hij vertelde tijdens deze avond over zijn jeugd, de keuzes die hij maakte en die hem uiteindelijk maakten tot wie hij nu is. Ook bij het bezoek van onze minister van onderwijs, Arie Slob, stond deze vraag centraal. Hij maakte kennis met het relatieproject van onze school: een project waarin leerlingen nadenken over hun eigen seksuele identiteit en hoe zij zich verhouden tot de seksuele identiteit van de ander. De minister was onder de indruk van de openheid van onze collega’s en leerlingen. Het maken van keuzes bepaalt voor een groot gedeelte wie je bent. Dat vertelde ook André Kuipers ons tijdens zijn lezing op de Minkemalaan. Hij gaf onze leerlingen advies: “Heb je een droom - hoe groots ook - ga er altijd voor! Je weet tenslotte nooit hoe een koe een haas vangt. Probeer het. Dan kun je nooit zeggen ‘had ik het maar geprobeerd.’”

Het maken van keuzes kwam ook terug tijdens onze Minkema Boulevard aan de Stein. In de voorstelling ging het over dilemma’s. Kies je voor vrienden of geld? Of kies je voor jezelf? Afgelopen vrijdag werd een antwoord gegeven tijdens de voorstelling Beton van toneelgroep ‘Laat maar’. “Wil ik stoer zijn? Wil ik lief zijn? Nee, ik ben gewoon Denise,” zei een van de personages nadat ze ontdekte dat het er uiteindelijk om gaat dat je tevreden moet zijn met jezelf. Wie zijn wij en wat maakt ons tot wie we zijn?

Onderwijs op het Minkema volop in ontwikkeling

Deze vraag geldt uiteraard ook voor een school. Op het Minkema vinden we het belangrijk om na te denken over ons onderwijs. Doen we de goede dingen? Waar kunnen we verbeteren en wat onderscheidt ons van andere scholen? Deze vragen zijn belangrijk bij de uitdagingen waar we voor staan.

Volgend schooljaar starten we immers met onze vernieuwde mavo-stromen. De programma’s hiervoor zijn volop in ontwikkeling. Voor Mavo Tech wordt een programma ontworpen waar slimme techniek centraal staat. Bij slimme techniek kun je denken aan robotica, programmeren en het ontwerpen en bouwen van websites. In de nieuwe tech-modules willen we leerlingen laten ontdekken dat vakken samenhangen, dat er meer is dan alleen maar theorievakken en dat school echt van betekenis kan zijn.

Op onze havo/vwo-afdeling starten we volgend schooljaar met talentmodules. Collega’s zijn hard aan het werk om te zorgen dat er inhoudelijk sterke modules aangeboden worden. De brugklassen starten volgend schooljaar met een 75-minutenrooster. Eén van de voordelen van dit rooster is dat er meer rust in de school ontstaat. Het aantal opstartmomenten voor een klas en een docent neemt af en er is ruimte voor meer afwisseling en diepgang in de lessen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de hele school gaat werken met een verlengde lestijd. Dit vraagt van onze docenten een andere manier van kijken naar hun lessen. We hechten immers aan kwaliteit in onze lessen en de daarbij behorende resultaten.

75 minutenrooster

Omdat het belangrijk is te ervaren hoe het 75 minutenrooster werkt, wordt er in juni een zogenaamde 100%-week gedraaid aan de Minkemalaan. Alle lessen duren deze week 75 minuten. De 100%-week wordt goed voorbereid: de studiedagen op 19 april en 5 juni aanstaande staan in het teken van de voorbereidingen op deze week. Na de meivakantie krijgt u hierover nog meer informatie.

Wie zijn wij? Wie ben ik? Hoe verhouden wij ons tot onszelf en onze omgeving? Deze vragen zijn niet eenmalig! Het is belangrijk om je met deze vragen bezig te houden. Het antwoord lijkt simpel, maar is het niet. Het levert een boeiende reis op. Niet alleen voor onszelf persoonlijk, maar ook voor ons als school. De vragen houden ons scherp.

Ik wens jullie een mooie meivakantie!