Klachten en bezwaren
Wij doen er uiteraard alles aan om klachten te voorkomen. Heeft u echter toch een klacht, dan gaan we daar serieus en zorgvuldig mee om. U kunt de klacht in eerste instantie uiten bij degene over wie de klacht gaat. Meestal vinden we in goed overleg een oplossing. Mocht dit niet voldoende zijn, kunt u een schriftelijke klacht indienen. Alle schriftelijke klachten registreren wij. Op elk moment in een klachtenprocedure hebt u (en heeft de aangeklaagde) het recht zich te laten bijstaan door een raadsman of zich te laten vertegenwoordigen. Anonieme klachten nemen we niet in behandeling.
Procedure
- Voor klachten over personeelsleden kunt u zich in eerste instantie wenden tot de personen zelf.
- Komt u er samen niet uit, dan kunt u zich wenden tot de afdelingsleider.
- Levert ook dat niet op wat u verwacht, dan is de volgende stap die naar de directeur onderwijs.
- Leidt dit tot een besluit waarbij u zich niet wilt neerleggen, dan zijn er een aantal regelingen waar u, of uw kind, zich op kan beroepen.
- Indien ook dit niet tot een voor jou bevredigende oplossing leidt, kun je een klacht indienen bij het bevoegd gezag (= het bestuur)
- Gaat het om een klacht die niet te maken heeft met het onderwijs maar met seksuele intimidatie of (verbaal) geweld, dan kunt u bij de vertrouwenspersoon terecht.
- Voor beroepskwesties inzake examens kunt u zich wenden tot de examencommissie.
Afspraken, regels en rechten
Natuurlijk is het goed om te weten wat op de school de afspraken, regels en rechten zijn. Het leerlingenstatuut vormt de basis voor onze schoolregels. Deze schoolregels staan beschreven in de schoolgids. Daarnaast hebben we in onze omgangscode twaalf afspraken vastgelegd over wat u van ons mag verwacht en wat wij van u verwachten. Al deze documenten vindt u op de pagina Documenten op onze website.
Bekijk het stroomschema klachten en bezwarenKlachtenregeling
U kunt beroep doen op de klachtenregeling wanneer u een klacht heeft over gedragingen, dan wel het nalaten van gedragingen, of beslissingen. Klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over de begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten.
De klacht
Een klacht moet voldoen aan de volgende eisen: naam van de klager, dagtekening, omschrijving van de gedraging waarop de klacht betrekking heeft, vermelden wie de gewraakte gedraging heeft verricht. Indien de klacht niet voldoet aan de gestelde eisen, of indien het zich niet richt op een gedraging jegens de klager, bestaat geen verplichting om de procedure te volgen. De klager wordt in de gelegenheid gesteld zijn klacht aan te vullen.
De vertrouwenspersoon
Voor klachten over gedragingen en/of ongewenst gedrag van een of meerdere personen kunt u voor advies en ondersteuning terecht bij de externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Tevens gaat de vertrouwenspersoon na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht en zij begeleidt desgewenst bij de verdere procedure.
Na overweging van de klachtenregeling kunt u:
- Contact opnemen met de (extern) vertrouwenspersoon
- Klacht indienen bij het bevoegd gezag
- Klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs.
Contact
-
Contact opnemen met externe vertrouwenspersoon
-
Klacht indienen bij het bevoegd gezag
Regeling melden vermoeden van een misstand (klokkenluidersregeling)
U kunt beroep doen op de klokkenluidersregeling als u een vermoeden van een misstand heeft waarvoor u geen gebruik kan maken van andere voorzieningen, zoals de Klachtenregeling. Het gaat dan om zaken waarbij het maatschappelijk belang of de veiligheid van personen in het geding is, of waarbij sprake is van een schending van wet- en regelgeving.
Na overweging van de klokkenluidersregeling kunt u:
- Een vermoeden van een misstand melden bij de externe vertrouwenspersoon;
- Een vermoeden van een misstand melden bij de toezichthouder;
- Een vermoeden van een misstand melden bij het bevoegd gezag.
Contact
-
Misstand melden bij de externe vertrouwenspersoon
-
Misstand melden bij de toezichthouder
-
Misstand melden bij het bevoegd gezag
Reglement Commissie van Beroep voor de examens
Eindexamenleerlingen kunnen in eerste instantie hun klacht indienen bij de examencommissie. Indien de leerling het niet eens is met de uitspraak van de examencommissie, kan de leerling binnen drie werkdagen bij de directeur Onderwijs in beroep gaan tegen de uitspraak.
Tegen de strafmaatregelen van de directeur Onderwijs kan de leerling in beroep gaan bij de ‘Commissie van Beroep voor de examens’ bij de volgende besluiten:
- Het toekennen van het cijfer 1 voor een toets van het schoolexamen of het centraal examen ten gevolgen van een of meerdere onregelmatigheden m.b.t. het eindexamen of aanspraak op ontheffing of afwezigheid zonder geldige reden.
- Het ontzeggen van de deelname of verdere deelname aan een of meerdere toetsen van het schoolexamen of het centraal examen.
- Het ongeldig verklaren van één of meer toetsen van het reeds afgelegde deel van het schoolexamen of het centraal examen.
- Het bepalen dat het diploma en de cijferlijst slechts kunnen worden uitgereikt na een hernieuwd examen in door de directeur Onderwijs aan te wijzen onderdelen.
Na overweging van het reglement van de ‘Commissie van Beroep voor de examens’ (document) kunt u:
- De commissie benaderen via ‘Commissie van Beroep Examens Minkema College, postbus 2120, 3440 DC te Woerden.
- De commissie benaderen via het directiesecretariaat
Contact
-
Bezwaar indienen bij de commissie van beroep voor de examens
Laatste nieuws
Gymnasiumleerlingen bezoeken Petruskerk
10 december 2024Met de gymnasium module 'legendarische bijbelverhalen' is de tweede klas op bezoek naar de Petruskerk in Woerden geweest.