Bij Discover Tech draait het om techniek; technieken van de toekomst zoals 3D-printen of de werking van dingen. Je gaat ook zelf dingen maken of ontwerpen.

Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3

Jaar 1

3D-printen

Tinkercard 3D-printen

Omschrijving

3D printen heeft de toekomst! Wil jij één van de technieken van de toekomst leren? Kies dan de module 3D ontwerpen en printen. 3D printen wordt steeds vaker gebruikt: Eindhoven wil 5 geprinte huizen, maar ook in bijv. ziekenhuizen gebruiken ze 3D prints. In de module werk je met je Chromebook en het programma Tinkercad. Je leert meer vaardigheden dan in de gewone lessen. Er zijn verschillende opdrachten waaruit je er één kiest die je het leukst lijkt. Een sieradenserie ontwMerpen voor een klant, een Minkema-mascotte ontwerpen voor een schoolvak enz. In teamverband werk je aan de gekozen opdracht en maken jullie een presentatievoorstel. Je eindontwerp wordt op school geprint in de kleur van je keuze.

Vakken

Tekenen, Beeldende vakken

Eindproduct

Geprint ontwerp

stopmotion

Stopmotion

Omschrijving 

Heb je altijd al een animatiefilm willen maken met beeld en geluid? Dan zit je bij de module Film Stopmotion helemaal op de goede plek. Stopmotion is een filmtechniek, waarover je in deze module meer zal leren. Je werkt met een app op je mobiel. Een animatiefilm maken kost tijd en daarom werk je in een team. Samen met je groep bedenk je een verhaallijn en maken jullie een taakverdeling: Lijkt geluid je leuk (muziek, geluiden, voice-over) of heb je meer met beeld (animatieklei, tekenen, gekleurd papier)? Als beeld en geluid bij elkaar komen, ontstaat er uiteindelijk een mooie film! Het beste stopmotion-filmpje van de modules sturen we in naar het NFFS: Nationaal Film Festival Scholieren.

Vakken

Tekenen, Muziek

Eindproduct  

Je presenteert je zelfgemaakte stopmotion-filmpje aan de klas.

Goed om te weten:

Neem een opgeladen telefoon mee naar de les.

 

Weerstation

Weerstation

Omschrijving

Gaat het regenen? Of gaat de zon juist schijnen? Door mee te doen aan deze module kan jij straks het weer voorspellen en ook een weerbericht presenteren! Het weer voorspellen is mogelijk aan de hand van een weerstation. En dit weerstation ga jij zelf bouwen! In deze module ga je in een groep onderzoek doen over luchtdruk, de soorten regen, opbouw van de atmosfeer, luchtvochtigheid en nog veel meer, zodat jij aan het einde van de module een eigen weerstation kan bouwen en het weer kan voorspellen.

Vakken:

Aardrijkskunde, Natuurkunde

Eindproduct

Verschillende weerstations.

Goed om te weten

Je gaat werken in groepjes die je zelf mag maken.

Moeilijkheidsgraad

Jaar 2

speeldoos

De speeldoos

Omschrijving

Hou jij ervan om te onderzoeken hoe dingen in elkaar zitten? En vind je het interessant om zelf iets te ontwerpen en bouwen? Dan zit je bij deze module op de goede plek. Je gaat namelijk een eigen speeldoos maken. Nu denk je misschien: “Wat is een speeldoos precies?” Dat gaan we de eerste les ontdekken in museum Speelklok in Utrecht. We zien daar dat er veel verschillende soorten speelklokken en -dozen bestaan die allemaal op een andere manier werken. Je onderzoekt hoe deze klokken en dozen werken en kiest een variant die je zelf gaat maken. In de volgende lessen gaan we in tweetallen bezig met het bouwen van deze speeldoos. Aan het eind van de module heeft iedereen een werkende speeldoos ontworpen en gebouwd.

Vakken

Muziek, Wetenschap & Techniek, Natuurkunde

Eindproduct

Je presenteert je speeldoos en ontwerp aan de klas.

technisch ontwerpen

Technisch ontwerpen

Omschrijving

Doe je graag dingen met je handen, ben je geïnteresseerd hoe dingen mechanisch werken, werk je graag samen met anderen leerlingen of wil je, je daarin verbeteren dan is deze module iets voor jou. De module bestaat uit twee opdrachten, je gaat samen: een apparaat uit elkaar halen en uitzoeken wat de werking en de functie van het apparaat en haar onderdelen is. Met deze onderdelen en andere gebruikte materialen ga je een kinetisch (bewegend) kunstwerk maken.

Vakken

Wetenschap & Techniek, Ontwerpen & Vormgeving, Natuurkunde

Eindproduct  

Een kinetisch (bewegend) kunstwerk.

Goed om te weten

Voor deze module moet je zelf de volgende spullen meenemen:

  • Een apparaat, dat niet meer gebruikt wordt, om uit elkaar te halen (fiets, staafmixer, cd-speler, pomp, pull back auto, föhn enz… maar geen oude telefoons). 
  • Recycle materiaal om je kunstwerk mee te bouwen.
  • Een onderdeel waar beweging in zit.
Sketchup

Sketchup

Omschrijving

Heb je iets met ruimtelijk denken, houd je van structuur, geef je niet snel op en wil je ideeën tot in detail uitwerken? Dan is dit een module voor jou! Na de module ben je voldoende vaardig om zelf 3D ontwerpen te maken met SketchUp. SketchUp is een prima opstap naar professionele tekenprogramma’s: van productdesign tot architect, van animator tot gamedesigner, maar ook in de engineering industry, medische wereld en de bouw.

Vakken

Tekenen, Wetenschap & Techniek

Eindproduct

Een ruimtelijk ontwerp waar je “doorheen kunt lopen”

Goed om te weten

Je moet nauwkeurig kunnen werken

Moeilijkheidsgraad

Jaar 3

planetenstelsel

Het ontwerpen van een eigen planetenstelsel

Omschrijving

In deze module ga je aan de slag met het heelal. Het uiteindelijke doel is om als groep een nieuw zonnestelsel te ontwerpen, waarin elk groepje een planeet creëert. Je maakt kennis met de natuur- en wiskundige wetten die ervoor zorgen dat de planeten in ons zonnestelsel bewegen zoals ze bewegen. Vervolgens breng je deze kennis in de praktijk door, als groep, zelf een natuur- en wiskundig kloppend eigen zonnestelsel te creëren. Elk groepje draagt hieraan bij door zelf een planeet te creëren die aan deze wetten voldoet. 

Vakken

Natuurkunde, Wiskunde 

Eindproduct

Je presenteert als groepje je eindontwerp aan de klas, waarbij je goed onderbouwt hoe jullie planeet tot stand is gekomen en waarom deze werkt volgens de wetten van de natuur- en wiskunde. 

Moeilijkheidsgraad

Deze module is alleen aan te raden als je goed bent in natuur- en wiskunde. Er komen veel wiskunde, rekenwerk en formules bij kijken!

escape room

Escape Room

Omschrijving

Hou je van mysterie, raadsels en samenwerking? Ga dan de uitdaging aan om samen een spannende digitale escape room te maken. 

Lijkt het je leuk om puzzels te programmeren, een spannende verhaallijn te bedenken of heb je iets met kunst en vormgeving? In een klein groepje bedenk je opdrachten voor één kamer en maken jullie een taakverdeling. De escape room moet er natuurlijk fraai uitzien en leuk om te spelen zijn, dus passend beeldmateriaal is ook belangrijk.

Alle kamers van de verschillende groepjes samen vormen een escape room-spel dat wellicht op de schoolsite gepubliceerd wordt.

Je maakt het spel in de online-omgeving van Scratch door middel van eenvoudig programmeren. 

Om de programmeeromgeving te leren kennen, begin je met oefeningen. Je leert hoe je logica en interactie aan een spel kan toevoegen en ook hoe je verschillende ressources gebruikt. Daarna ga je aan de slag om samen de escape room te bouwen.

Deze module neemt je mee op een spannende reis door kunst en informatica. Durf jij het aan?

Vakken

Informatica, Kunst

Eindproduct

Escape room-spel

Goed om te weten

Je werkt op je chromebook

ukulele

Maak je eigen ukulele

Omschrijving

Ben jij graag bezig met je handen en vind je het interessant om te ontdekken hoe iets in elkaar zit? Tijdens de module ‘Maak je eigen ukulele’ ga je individueel aan de slag met het maken van onderdelen (uit gerecycled materiaal), het uitzoeken van de natuurwetten rondom snaren en trillingen en bouw je uiteindelijk je eigen werkende ukulele. In de laatste les leer je een liedje spelen op jouw zelfgemaakte ukulele. 

Vakken

Muziek, Wetenschap & Techniek

Eindproduct

Je presenteert je eigen ukulele aan de klas

Goed om te weten

Tijdens de eerste les neem je iets mee wat jouw klankkast wordt ; denk aan een sigarendoosje, een oud blik of een plastic doosje. Let op: we maken geen gebruik van een bouwpakket, het is de bedoeling dat je (onder begeleiding) zelf alle onderdelen maakt.

beweging

Beweging analyseren

Omschrijving 

Fietsen, lopen, zwemmen, een backflip… bewegen! Het lijkt zo simpel, maar wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken? Samen leren we beter naar bewegen te kijken, bewegingen te analyseren en misschien lukt het wel om na een analyse een beweging te verbeteren. Hiervoor heb je kennis van een aantal natuurkundige principes nodig. Deze principes gaan we toepassen op (zelfgemaakt) filmmateriaal.  

Vakken

Natuurkunde /  BSM (LO)

Eindproduct

Een (kleine) presentatie over de bewegingsanalyse die je met een groepje gemaakt hebt (expertmethode).

Goed om te weten

Zeker haalbaar voor havoleerlingen, maar ook interessant voor vwo-leerlingen).

Bekijk ook eens de andere talentstromen