Discover Tech is een talentstroom apart. Projecten binnen dit vak draaien altijd om echte problemen van onze opdrachtgevers: bedrijven uit Woerden en omgeving. Je gaat in een team aan de slag. Samenwerken, onderzoek doen, techniek en creativiteit staan centraal. In de module bezoek je bedrijven, praat je met echte experts en komen er verschillende workshops voorbij. Hierin leer je bijvoorbeeld werken met een 3D-printer, een lasermachine en het programmeren van een Arduino. 

Voor Havo en vwo: Een keuze voor Discover Tech betekent dat je twee talentmodule-lessen per week Onderzoek & Ontwerpen krijgt. Dat betekent dat je dit schooljaar geen talentmodules uit andere talentstromen meer kunt volgen. Onderzoek & Ontwerpen volg je in principe van leerjaar 1 t/m 3 en met een keuze voor een natuurprofiel kan je er in de bovenbouw examen in doen. De inschrijving voor deze bijzondere talentstroom is beperkt tot 60 leerlingen. 

Voor gymnasium: Een keuze voor Discover Tech betekent dat je naast de Classic-/gymnasiummodules nog twee talentmodule-lessen per week Onderzoek & Ontwerpen krijgt. Dat betekent dat je geen talentmodules uit andere talentstromen meer kunt volgen. Onderzoek & Ontwerpen volg je in principe van leerjaar 1 t/m 3 en met een keuze voor een natuurprofiel kan je er in de bovenbouw examen in doen. De inschrijving voor deze bijzondere talentstroom is beperkt tot 60 leerlingen.

Voorbeelden van projecten:

Jaar 1 Jaar 2

Jaar 1

Kampeerverblijf

Schrijf een marketingplan

​Bedenk voor de eigenaresse van de Fabriek in Woerden verschillende wateractiviteiten die ze kan aanbieden op de Cattenbroekerplas. Je gaat mindmappen met je team, doet onderzoek naar de wensen van de doelgroep, en schrijft netjes in een marketingplan op hoe zij dit het best in de markt kan zetten. Je volgt een workshop waarin je een toffe promotie actie bedenkt. 

Eieren automaat

Bedenk een eieren automaat

Bedenk een automaat voor de verkoop van de biologische eieren van Boer Bert: hoe zorg jij ervoor dat klanten het boerenleven ervaren terwijl ze eieren kopen? Je legt de technische werking van jullie idee uit, bouwt een schaalmodel en maakt een flyer om de verkoop te promoten.

Jaar 2

Watererfgoed

Als je in klas 1 hebt gekozen voor de talentmodule O&O, ga je je in klas 2 verder verdiepen in de wereld van de techniek.


In nieuwe teams ga je van start met een opdracht voor de Stichting Watererfgoed Groot Woerden. Het oude stoomgemaal werkt weer en aan jullie de taak om een educatief onderdeel te ontwikkelen voor het bezoekerscentrum van ‘t Teylingens stoomgemaal. Je verdiept je in de geschiedenis van het Hollandse polderlandschap en gaat met behulp van Geo-ICT de huidige situatie in kaart brengen. Aan de hand van een goed programma van eisen maak je schetsen en zet je een ontwerpvoorstel op papier. Tot slot probeer je de mannen van de stichting met een pitch en een schaalmodel te overtuigen van jullie idee.

De volgende opdrachten gaan we zoeken in de wereld van Voeding & Vitaliteit en Mens & Medisch. We gaan meer aandacht besteden aan het grafische aspect van jullie werk en gaan daarvoor in een workshop aan de slag met Canva. De workshop schetsen krijgt een vervolg, we werken toe naar technische 3D-tekeningen en uiteindelijk een digitaal 3D-ontwerp in Google Sketchup. Verder staat er op de planning om aan de slag te gaan met ‘scrummen’, een aanpak waarmee je op een flexibele en effectieve manier met je team producten kan opleveren. Genoeg te ontdekken de komende tijd!

Bekijk ook eens de andere talentstromen