Voorwoord nieuwsbrief juni 2019

De tijd vliegt voorbij. Hemelvaart ligt alweer achter ons en Pinksteren staat voor de deur. De laatste fase van het schooljaar is aangebroken. De examenperiode is voorbij. We kijken uit naar 12 juni, de dag van de examenuitslag. De examens zijn goed verlopen, er waren geen bijzonderheden. Tijdens het vmbo-praktijkexamen Economie en ondernemen hadden we bezoek van een inspecteur van de Onderwijsinspectie. Hij was erg te spreken over de manier waarop de examens werden afgenomen. We hopen op een mooie uitslag!

Binnenkort krijgen onze havo-/vwo-leerlingen voor het eerst te maken met een 75-minutenrooster. We draaien een proefweek, zodat we kunnen ontdekken wat de impact van een verlengde lesduur op ons en onze lessen heeft. De docenten hebben tijdens de afgelopen twee studiedagen tijd gekregen om deze week in overleg met elkaar goed voor te bereiden. Het belooft een mooie en interessante week te worden.

In zo’n laatste fase van het schooljaar zijn we volop bezig met de voorbereidingen van het volgende schooljaar. We stellen jaarplannen op, ontwerpen lesprogramma’s en evalueren het afgelopen schooljaar. We hebben ondertussen duidelijkheid over de leerlingaantallen voor volgend schooljaar. We verwelkomen volgend schooljaar 478 nieuwe brugklasleerlingen. Daarvan hebben er 320 voor de Mink en 158 voor de Stein gekozen. We zijn er erg trots op dat zoveel leerlingen hun keuze hebben laten vallen op onze school!

Vorige week was ik aanwezig bij het feestelijke eindexamengala op de Stein. Een maand eerder was ik bij het gala op de Mink. Ik vind het bijzonder om te zien hoe in een periode van vier tot zes jaar leerlingen veranderen van jonge, soms nog onzekere brugklassers in zelfbewuste jongvolwassenen. Het is een voorrecht om als school een rol te mogen spelen in deze ontwikkeling.

Onderwijs is de plek waar jongeren kunnen experimenteren met standpunten en meningen. Op de website van het Nederlands Jeugdinstituut las ik een interessant nieuwsbericht over het proefschrift van Frank Wanders. Uit het onderzoek van Wanders blijkt dat een open sfeer op school de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen stimuleert. Door ruimte te geven voor discussie leren de leerlingen omgaan met verschillen. En dat is precies waar wij ons voor inzetten!

Hartelijke groet,

Arjan van der Wart, directeur onderwijs