Stagiaires LO dagen je elke dag uit voor een challenge

4 januari 2021

Zoals iedereen zitten we in een lockdown, dat betekent dat jij waarschijnlijk niet meer lekker je sport kan beoefenen, je niet naar school kan en je minder afleiding hebt op een dag. Voor Mick en Elio, stagiaires bij de LO sectie, betekent het dat zij hun stage bij de LO sectie van het Minkema niet meer kunnen lopen. Om toch nog wat leuks te doen en tegelijkertijd jullie te helpen bezig te zijn in deze tijden, hebben Mick en Elio een paar hele leuke filmpjes voor jullie gemaakt! Doe mee aan hun challenges! Minkemafit

Tijdens de lockdown zijn op het Minkema Instagram-account elke dag challenges te vinden. Deze gaan over van alles: mikken, balans, lenigheid of simpelweg een leuke truc. Check elke dag dus Insta, en laat vooral weten wat jullie van de challenges vinden of deel jouw poging met de hashtag: #Minkemafit. Veel succes namens Mick en Elio en de LO sectie!

Vrijdag 26 februari 2021: Handstand

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Twee ruime stappen van een muur af, en steek de handen recht de lucht in. Maak een ruime uitstap en zet de handen dicht bij de muur. Steun met de hakken tegen de muur, zo kan je makkelijk blijven staan. Armen helemaal gestrekt, ellebogen gelocked houden. Probeer de hakken een beetje los te krijgen van de muur, je mag altijd weer terug om te steunen. Doe dit net zo vaak tot je echt zonder steun kan blijven staan, succes!!

Donderdag 25 februari 2021: Jongleren combineren

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Het jongleren met één hand en twee ballen, wordt gecombineerd met het jongleren met drie ballen. Deze challenges zijn al eerder geweest waarbij het wordt uitgelegd. Zoek deze techniek weer op als dat nodig voor je is! Eerst gooi je 5 keer met één hand twee ballen waarbij je de derde bal in de andere hand vasthoudt. Uiteindelijk komt er een vloeiende overgang naar het moment waarbij je met drie ballen jongleert en twee handen. Het is lastig. Probeer het toch eens! Succes!!

Woensdag 24 februari 2021: Tennisbal klim

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Een tennisbal van de grond naar ooghoogte krijgen? Super makkelijk zou je denken, maaarr we hebben een super leuke twist, dit gaan we doen zonder de handen. Kijk eens goed naar hoe het word voorgedaan. Als je de bal laat vallen is het natuurlijk ook leuk om die zonder handen weer terug te brengen naar de muur!!

Dinsdag 23 februari 2021: Door je armen springen

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Maak met je handen een cirkel voor je. Zorg het liefst voor een niet al te harde ondergrond. Ga een beetje door je knieën en probeer vervolgens zo explosief mogelijk door je armen heen te springen. Je handen mogen elkaar niet loslaten! Je armen zijn na de sprong achter je, als het goed gaat. Gaat dit goed? Probeer dan weer terug te springen. Dit is wel een stuk lastiger zul je merken! Succes!!

Maandag 22 februari 2021: Plank met ballen

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: We gaan vandaag planken, dus op schouderbreedte steunen op de handen met het rest van het lichaam recht. Dan pakken we met 1 hand een bal en draaien het lichaam met een gestrekte arm tot boven het lichaam. Dan laat je de bal achter de rug om vallen en pak je hem met de andere hand weer op. Zo kan je om en om heen en weer gaan tot je dit zeker 10x doet.

Vrijdag 19 februari 2021: Opstaan één been

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Ga op je knieën zitten. Plaats een been voor je neer. Hier ga je straks op steunen. Pak vervolgens je andere been met de hand aan dezelfde kant bij de enkel. Probeer vervolgens op te staan en balans te houden. Gaat dit goed? Probeer het ook op het andere been! Succes!!

Donderdag 18 februari 2021: Nekbal

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: We gaan de bal opvangen met de nek. Hiervoor heb je een landingsplek nodig in je nek. Die kan je maken door een kommetje te vormen. Dit kommetje ontstaat als je de schouderbladen goed hoog optrekt en naar beneden kijkt met je hoofd. Gooi de bal laag op en vang hem op in het kommetje. Lukt dit goed en kan je de bal gecontroleerd laten liggen? Kijk dan nog verder naar beneden zodat de bal naar voren begint te rollen over je hoofd, gooi je hoog naar achter zodat de bal de lucht in vliegt. Als je hem daarna ook nog vangt krijg je al helemaal pluspunten, alvast succes!

Woensdag 17 februari 2021: Stoelendans

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Zoek een verhoging (bank, stoel etc.). Ga voor de verhoging staan. Plaats je handen achter je op de verhoging. Ga vervolgens op je armen steunen. Doe hierbij je benen omhoog, waardoor je een hoek van 90 graden maakt. Hou dit zo lang mogelijk vol! Succes!!

Dinsdag 16 februari 2021: Volleybal

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Zoek een zacht plekje op waar je kan liggen en gooien met een bal. Ga op je rug liggen en gooi je voeten zo hoog mogelijk de lucht in. Speel de bal naar de achterkant van je benen, vanaf daar speel je omhoog en vang je de bal achter nog maar 1 been. Speel de bal voor de derde keer omhoog en vang hem nu achter het andere been. Bij de laatste keer opspelen speel je de bal weer naar voor je benen. Heb je deze routine nou een beetje door? Speel de bal nu zonder de tussenposes!!

Maandag 15 februari 2021: Handstand met een twist

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: We gaan op de handen staan, alleen staan de voeten er nog zowat naast! Ga op schouderbreedte staan en zet je handen tussen de benen, achter de hakken neer. Haal de voeten naar je toe, dan zouden ze als het goed is van de grond af komen. Balanceer nu 30 seconden op alleen je handen, succes!!

Vrijdag 12 februari 2021: Draaierige literatuur

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Pak een boek en hou die met de palm omhoog vast. Kijk goed hoe ik het boek draai tot eigenlijk mijn ellenboog omhoog wijst, draai vanaf hier weer verder de arm onderdoor tot je weer in dezelfde positie eindigt zoals je begint. Als je dit beetje onder de knie hebt kan je ook eens proberen om iets op het boek te balanceren, ik doe het voor met een beker. Kijk nu maar eens hoe recht jouw boek draait, veel succes!

Donderdag 11 februari 2021: Superman

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Je gaat op je knieën zitten en plaatst je handen op schouderbreedte voor je. Hier ga je op steunen. Vervolgens til je één been omhoog. De arm diagonaal aan dat been doe je ook omhoog. Als dit lukt doe je je ogen dicht. Lukt het nou om 30 seconden zo te staan? Dan kun je nu proberen om je arm en been aan één kant te liften. Hierbij doe je weer je ogen dicht en probeer je 30 seconden balans te houden. Succes!!

Woensdag 10 februari 2021: Muntrol

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Enige wat je nodig hebt voor de challenge is een vork, een muntje en heel veel geluk. Leg de vork op tafel, dat mag met de punten omhoog maar kan ook naar beneden zoals op mijn filmpje. Maak het lekker moeilijk door een lange tafel te kiezen en de vork ver te leggen, en probeer nu de munt tussen de vork zijn tanden te rollen. wat wel een handige tip is: kies een even tafel!

Dinsdag 9 februari 2021: Eskimo

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: De challenge is heel simpel. Maak een koprol in de sneeuw! Het is dan makkelijk als je een bolletje van jezelf maakt, want anders val je plat op de rug ;). Succes en geniet (op afstand van elkaar) van de sneeuw!!

Maandag 8 februari 2021: Voetenvang

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Voor deze challenge heb je een bal nodig. Je gaat op je rug liggen met de bal vast in beide handen. Deze gooi je vervolgens omhoog. Hierna probeer je deze bal te vangen door hem tussen de voeten te klemmen. Als dit lukt, gooi je de bal weer op en vang je deze met beide handen. Als dit allemaal goed gaat, probeer je dit 5x achter elkaar. Succes!!

Vrijdag 5 februari 2021: Verticale toren

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: We gaan een toren maken met wc rollen. Dit doen we natuurlijk niet lekker makkelijk van de grond, nee we gaan tegen een verticaal vlak een stapel bouwen. Zoek dus een muur en begin de rollen tegen elkaar te duwen, tot hoever kan jij bouwen tot de toren instort?,

Donderdag 4 februari 2021: Blindemans balans

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Het is de bedoeling dat er op één been gebalanceerd wordt. Om het moeilijker te maken doe je dit door omhoog te kijken met je ogen dicht. Je zult merken dat hierdoor balanshouden een stuk moeilijker wordt! Probeer de balans 30 seconden vol te houden. Gaat dit dan heel goed? Dan kun je dit natuurlijk ook 30 seconden op je andere been doen! Succes!!

Woensdag 3 februari 2021: Stoellift

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Weer een challenge die heel makkelijk lijkt, maar toch voor sommige onmogelijk blijkt. Voor deze challenge heb je alleen een muur en een stoel nodig. Ga tegen de muur aan staan, zet twee stapjes achteruit en plaats de stoel tussen jou en de muur. Ga nu met gestrekte benen met je hoofd tegen de muur staan. Pak eerst maar eens de stoel op, en probeer dan met de stoel op te staan zonder gelijk je hoofd van de muur af te halen!

Dinsdag 2 februari 2021: Schoenenrol 2.0

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Leg de schoen op je voorkeursvoet zoals bij de eerste schoen challenge. Vervolgens draai je op dezelfde manier naar je buik. Nu is het de bedoeling dat je opstaat. Dit moet natuurlijk gebeuren zonder dat de schoen van je voet afglijdt. Doordat je niet goed kunt zien wat je precies met je voet moet doen is het een lastige oefening. Succes!!

Maandag 1 februari 2021: Behind the back catch

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: We gaan uittesten hoe goed jullie kunnen vangen, maar dan met een twist! Je vangt de bal namelijk zonder dat je het ziet, namelijk achter je rug. Kan jij dit nou ook zo goed, pak je rugtas erbij en probeer je bal daar maar eens in te gooien!

Vrijdag 29 januari 2021: Soepele buikspieren

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Zoek een stok op, je kan bijvoorbeeld een bezem gebruiken. Het principe bij deze challenge is dat je jouw benen door de stok gaat halen zonder dat je de stok aanraakt. Ga hiervoor liggen met de schouders en benen van de grond af. Hou  de stok voor je met gestrekte armen. Trek je knieën zo dicht mogelijk naar je hoofd, haal de stok over de voeten en strek je benen weer uit. Hou hierbij je balans en raak de stok niet aan. Gaat dit goed? Probeer het dan eens 5x achter elkaar!

Donderdag 28 januari 2021: De wall sit flip

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Ga met je rug tegen de muur zitten, zorg dat je benen een 90 graden hoek maken. Pak een flesje erbij met een bodem water erin. Je gaat nu proberen een bottle flip te landen. Tot die tijd blijf je zitten tegen de muur. Na een tijdje ga je dit goed voelen in je benen, hopelijk kan je het dus beter dan Elio!

Woensdag 27 januari 2021: Rol zonder handen

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Het is de bedoeling dat de schouders en de armen van de grond zijn. Dit is de zogenoemde hollow rock. Vervolgens draait de leerling zich om naar de buik. Hierbij worden de handen omhoog gedaan met benen nog steeds van de grond. Als dit goed gelukt is, rolt de leerling weer door naar de beginpositie (hollow rock). Succes!!

Dinsdag 26 januari 2021: Balanceren met stok

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Zoek een stok op, niet een te grote zoals een bezem, maar bijvoorbeeld een hockeystick. Ga nu lichaamsdelen af waarop je de stok kan balanceren. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld je hand, vingers, voeten, elleboog, of zelfs je kin. Hou de stok zo lang mogelijk gebalanceerd, succes!

Maandag 25 januari 2021: No arm twisted sit

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Voor deze challenge heb je een stoel nodig. Je gaat vervolgens op deze stoel zitten. Als je dit gedaan hebt, ga je staan. Hierna draai je om zonder je benen te verplaatsen. Hierdoor kom je gekruist uit. Vervolgens ga je naar de grond. Als dit gelukt is ga je weer omhoog en maak je dus een soort squad. Ten slotte draai je weer terug zonder je benen te verplaatsen en ga je zitten. Succes!!

Vrijdag 22 januari 2021: Gebalanceerde squat

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: In deze challenge gaan we jullie balans en beenspieren trainen. Pak twee tennisballen erbij en leg ze ongeveer op een halve meter van elkaar op de grond. Ga nu met de brug van je voet op de tennisballen staan. Je kan nog even je tenen en hak gebruiken om te blijven staan, maar wanneer je de squat maakt mag je die niet gebruiken. Zoek je balans op de tennisballen en zak in een squat tot je bovenbeen mooi horizontaal is. Kom weer omhoog zonder op je hak of te steunen. Succes!

Donderdag 21 januari 2021: Op je hoofd staan

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Deze challenge vereist balans/coördinatie en een beetje kracht. Je gaat op je knieën zitten en plaatst je handen op schouderbreedte. Vervolgens zet je jouw hoofd in het midden van je handen, iets omhoog waardoor er een driehoek gevormd wordt. Vervolgens geef je druk met je armen en plaats je jouw knieën op je ellenbogen. Als dit lukt kan je rustig strekken waardoor je helemaal recht staat. Als dit gelukt is, kom je weer omlaag en heb je op je hoofd gestaan! Succes!!

Woensdag 20 januari 2021: Draaien op de vinger

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Vandaag gaan we proberen de bal op de vinger laten draaien. Kies hiervoor een basketbal of een gladde voetbal. Voordat je hem kan laten draaien op je vinger moet je eerst een paar belangrijke stappen kunnen. Stap 1: hou de bal goed vast. Hou de bal vast met de vingertoppen zodat er een ruimte zit tussen de bal en je handpalm. Stap 2: verplaats al draaiend met je hand de bal van voor de borst richting je schouder. Stap 3: Wanneer je de bal opgooit, klap je jouw pols om  zodat de bal een mooie horizontale spin krijgt. Doe je dit niet dan draait de bal altijd van je vinger af! Stap 4: vang de bal op met je vinger, dit kan je met je wijsvinger, middelvinger of een combinatie van beide. Nog een tip, aan het begin hoef je nog niet te focussen op hoe hard de bal draait, maar vooral hoe de bal draait. Die horizontale spin is key!

Dinsdag 19 januari 2021: Pistol squat

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Deze challenge vereist kracht en balans. Je zet je voet stevig neer en doet je andere been naar voren. Vervolgens zak je rustig door je standbeen tot bijna de grond. Probeer nu balans te houden en hard te drukken, waardoor je weer omhoogkomt. Dit is een lastige oefening, dus ik ben benieuwd of het lukt. Succes!!

Maandag 18 januari 2021: Driedubbele kaats

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: We gaan met een tennisbal drie keer stuiteren op dezelfde arm. Je probeert op de bicep, bovenkant van de hand en op de ellenboog de bal te laten stuiteren. Dit natuurlijk achter elkaar. De stuiter van de bicep is waarschijnlijk de lastigste, probeer te bal boven je bicep te laten vallen en dan door je arm te strekken hem weg te lanceren!

Vrijdag 15 januari 2021: Bezemchallenge

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Lenigheid is belangrijk voor deze challenge. Het is echter alleen nog een stuk belangrijker dat je snapt wat er precies gebeurt. Je pakt de bezem vast waarbij je handpalmen naar voren wijzen. Vervolgens stap je door je armen over de bezem heen. Dan haal je hem over je hoofd weer terug naar voren. Als dat lukt, doe je jouw rechterbeen langs je arm, over de bezem tussen je armen door. Als dit lukt draai je de bezem weer door en hoef je er alleen nog overheen te stappen. Hierna heb je hem weer vast. Ik ben benieuwd of jullie dit lukt. Succes!!

Donderdag 14 januari 2021: Bal push-up

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: We gaan weer even jullie balans uittesten. Met een bal in je nek ga je een push-up doen. Hoe hou je die bal nou in je nek? Duw je schouderbladen omhoog en bij elkaar door je ellenbogen zo ver mogelijk naar achter te trekken. Kijk nu met je hoofd schuin naar voren, met je kin zo ver mogelijk naar voren stekend. Hierdoor maak je een kuiltje in je nek waar de bal goed in blijft liggen. Probeer dit nu maar eens vast te houden terwijl je een push-up doet. Dit hoeft er natuurlijk niet maar eentje te zijn. Kijk maar eens hoeveel jij er kan doen achter elkaar zonder dat de bal valt!

Woensdag 13 januari 2021: Kruislings vangen

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Voor deze challenge heb je twee (ongeveer) ronde voorwerpen nodig die het liefst van gelijke grote zijn. Dit zijn bijvoorbeeld twee jongleerballen, twee andere dezelfde balletjes of zelfs opgerolde sokken. Het is de bedoeling dat je de twee balletjes recht omhoog gooit waarna je ze gekruist vangt van de bovenkant. Als dit gelukt is gooi je de balletjes weer recht omhoog vanuit de gekruiste positie en vang je de balletjes weer recht (normaal).

Dinsdag 12 januari 2021: WC-rol

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: een flip doen met een wc-rol is makkelijk, maar kun jij ze ook op elkaar laten landen? Het enige dat je nodig hebt voor deze challenge zijn 3 wc-rollen, een tafelrand en veel geduld. Zet alvast een wc-rol neer op de tafel, leg een tweede wc-rol op de rand, flip nu met twee vingers de wc-rol vanaf de rand op de andere wc-rol. Een wc-rol op de andere laten landen is al knap, maar nog geen toren. Probeer nu je twee rollen op elkaar hebt ook nog eens een derde erop te krijgen. Dit hoeft niet achter elkaar, als de tweede ligt mag je hem 5 pogingen laten liggen.

Maandag 11 januari 2021: Jongleren

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Voor deze challenge heb je twee (ongeveer) ronde voorwerpen nodig die het liefst van gelijke grote zijn. Dit zijn bijvoorbeeld twee jongleerballen, twee andere dezelfde balletjes of zelfs opgerolde sokken. Het is de bedoeling dat je met één hand twee balletjes 10 keer gaat ‘hooghouden’. Dit doe je door één balletje op te gooien. Vlak voordat je deze vangt, gooi je het andere balletje op en vang je balletje 1. Dit gaat de hele tijd zo door. De tactiek achter deze oefening is om je balletje elke keer achter het balletje dat in de lucht zit omhoog te gooien. Het liefst met een beetje effect naar jezelf toe.

Vrijdag 8 januari 2021: Schoenenrol

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Iedereen kan wel een rolletje over zijn zij maken, maar kan jij dit ook terwijl je een schoen balanceert? Kies een ruim plekje uit waar je het liefst zacht kan liggen, zoals bijvoorbeeld bij mij op een tapijt. Pak een paar schoenen en trek 1 schoen daarvan aan, de ander mag je op die aangetrokken schoen zetten. Draai nu een rondje over je zij terwijl jij je schoen horizontaal probeert te houden. Als hij valt probeer je het natuurlijk opnieuw! Als dit lukt met het ene been kan je het natuurlijk ook nog eens proberen met je andere voet, extra lastig.

Donderdag 7 januari 2021: No hands burpee

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Voor deze challenge is het ook het fijnst om een zachte ondergrond te hebben. De burpee zonder handen gaat uitgevoerd worden. Je gaat naar je buik en houdt hierbij je handen op je rug. Als dit gelukt is, kom je weer omhoog, ga je staan en maak je een sprong. Hoe kan je dit het beste uitvoeren? Je kan het best via je schouder naar je buik gaan (dit doet het minste pijn). Om op te staan kan je het beste eerst één knie onder je buik duwen en vervolgens je andere. Hierdoor kan je weer op je knieën staan. Vanuit deze positie kom je weer makkelijk omhoog. De burpee zonder handen moet 5 keer achter elkaar worden uitgevoerd.

Woensdag 6 januari 2021: Oliebollen stuiteren

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Oliebollen die al een paar dagen oud zijn kunnen heel goed stuiteren, daarop is deze challenge geïnspireerd. Je gaat met een balletje stuiterend een parcours afleggen. Dit parcours mag bestaan uit alles wat je in jouw keuken of huis kan vinden. Denk hierbij aan pannen, bekers, potten, broodtrommels, enzovoort. Met wat voor bal je gaat stuiteren, mag je zelf ook bepalen, je kan bijvoorbeeld een pingpongballetje gebruiken, maar ook een stuiterbal of tennisbal. Probeer een zo lang mogelijk parcours te maken en deel hem met ons.

Dinsdag 5 januari 2021: Kniesprong

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Voor deze challenge is het fijn om een zachte ondergrond te hebben, zodat je er goed met je knieën op kunt steunen. Je gaat dus op je knieën zitten en drukt je tenen in de grond. Het is vervolgens de bedoeling om op te springen waarbij je landt op twee voeten. Als dit heel goed gaat, kan je proberen om niet op twee voeten, maar om op 1 voet te landen.

Maandag 4 januari 2021: Munt op de elleboog

  • Bekijk het Filmpje
  • Uitleg: Voor deze challenge heb je alleen een aantal muntjes nodig, en een plek waar als ze vallen, ze niet kwijtraken. Je gaat staan met je ellenboog naar voren wijzend, leg een muntje op je ellenboog en probeer met dezelfde arm het muntje weer op te vangen. Gaat dit nou goed? Pak er een paar muntjes bij en kijk hoeveel jij er op kan vangen vanaf je elleboog