Minkema College krijgt certificaat voor begeleiding startende leraren

29 mei 2019

Op 28 mei heeft het Minkema College voor zijn begeleidingstraject voor startende leraren (BSL-traject) een certificaat behaald. Een auditpanel beoordeelde of het Minkema College zijn begeleidingstraject goed op orde heeft. Het panel kwam unaniem tot de conclusie dat het Minkema College het BSL-certificaat ruimschoots verdient. BSL-certificaat

Het Minkema College is al jaren een academische opleidingsschool in samenwerking met de universiteit en hogeschool van Utrecht. Dit houdt o.a. in dat er ondersteuning is vanuit de vaksecties en het college studieovereenkomsten afsluit. In de eerste drie jaren volgen beginnende leraren een traject waarin zij begeleid worden door ervaren docenten en coaches.

Gedurende het audittraject hebben schoolopleiders/begeleiders en schoolleiders van het Minkema College gewerkt aan de perfectionering van het BSL-beleid op de school. Tijdens de audit zélf hielden afgevaardigden van het Minkema een korte presentatie over het BSL-traject op school en beantwoordden zij vervolgens een aantal kritische vragen van het auditpanel. Van te voren had het panel zich verdiept in beleid, het programma en de opdrachten van het Minkema College aan de hand van het door de school aangeleverde materiaal.

“Al jaren zetten wij ons in voor een goede begeleiding van leraren. Voor ons is het begeleiden van nieuwe mensen onderdeel van goed personeelsbeleid. We zijn er natuurlijk zeer trots op dat we hiervoor nu een officieel certificaat hebben behaald”, aldus Arjan van der Wart, directeur Onderwijs.

Niet alleen startende docenten, maar álle nieuwe docenten worden op het Minkema College begeleid, ongeacht hoeveel werkervaring ze hebben en of ze een bevoegdheid hebben.

Van der Wart: “Iedereen moet immers zijn weg vinden in het lesgeven op een nieuwe school. Ook mensen die in de loop van het schooljaar iemand komen vervangen, krijgen een begeleider. Daarnaast zijn er voor nieuwe collega’s bijeenkomsten waarin ze ervaringen kunnen uitwisselen en waarin verschillende thema’s voorbij komen: van orde houden tot gesprekken met leerlingen en ouders.”