Femke en Mara (havo 5) winnen profielwerkstukwedstrijd van Levende Talen

11 juni 2021

Op vrijdag 11 juni kregen Femke en Mara (havo 5) de profielwerkstukprijs uitgereikt van Levende Talen Nederlands voor hun profielwerkstuk over de woordenschatontwikkeling van leerlingen in groep 3 van de basisschool. De jury heeft Femke en Mara's werkstuk unaniem uitgroepen tot winnaar! Gefeliciteerd! Profielwerkstuk

De docent Nederlands, mevrouw Van Geest, had Femke en Mara opgegeven voor deze wedstrijd.  Femke en Mara: "Dat vonden we al een enorm compliment. Toen we te horen kregen dat de jury unaniem had beslist dat wij de wedstrijd gewonnen hadden, konden we het eigenlijk niet geloven. Het is een enorme eer!"

Door de lockdown gingen de scholen dicht en werd het uitwerken van het profielwerkstuk voor veel mensen een lastige opgave.

"Wij hebben echter op het laatste moment ons onderzoek kunnen afronden op de basisschool. We kregen enorm veel energie van de leerlingen die met veel plezier meewerkten en van de enthousiaste reacties van alle juffen en meesters op die basisschool. Het maken van dit profielwerkstuk was super leuk en leerzaam. Dat lijkt een cliché antwoord, maar het past hier wel. "

Na de zomervakantie beginnen beide leerlingen aan de Pabo in Utrecht. De keuze voor een profielwerkstuk op de basisschool was daarom al snel gemaakt. Taalontwikkeling zelf is een breed onderwerp, te breed voor een profielwerkstuk van een aantal maanden, dus hebben Femke en Mara het onderwerp gespecificeerd naar de woordenschatontwikkelingen van een kind in groep 3 omdat dit de periode is waarin het kind de grootste groei maakt in taalontwikkeling. De belangrijkste conclusie van het werkstuk is dat kinderen het beste leren aan de hand van een creatieve methode waarop ze spelenderwijs leren.

"In ons werkstuk hebben we specifiek gekeken naar het verschil tussen twee methodes (de verteltafel en de kaartjesmethode). Bij de ene methode lag de nadruk op leren door middel van fantasie en bij de andere methode lag de nadruk op een visueel beeld dat al geschetst was. De uitkomst was dat relatief de grootste groei in woordenschat werd bereikt met de verteltafel. Dit wil echter niet zeggen dat de kaartjesmethode niet goed was. Deze gaf alleen een minder grote groei weer in woordenschat."

 

Eigen prentenboek

Om de woordenschat te testen hebben Femke en Mara een eigen prentenboek gemaakt: ‘Het wonderlijke kerstfeest van Pip’. Uit het juryrapport: “Uit dit werkstuk van Femke en Mara blijkt niet alleen veel nieuwsgierigheid en gedrevenheid, maar ook een hoop creativiteit! Het duo heeft een heel mooi en interessant werkstuk gemaakt dat niet alleen taalkundig maar ook pedagogisch relevant is.“

"Wij hebben dit boek gemaakt, omdat we de woordenschatontwikkeling van de kinderen wilden testen aan de hand van een boek. Maar van welk boek weet je zeker dat geen van de kinderen het gelezen heeft? Een zelfgemaakt boek! Het schrijven van een eigen boek was niet alleen hartstikke leuk, maar ons onderzoek werd daardoor ook een stukje betrouwbaarder. Als het ene kind het verhaal en dus de woorden al wel kent en het andere kind niet, is het onderzoek niet meer betrouwbaar. We hebben gekozen voor een Kerst thema rondom het boek, omdat we ons praktische onderzoek op de basisschool rond de kerstperiode hebben uitgevoerd." (Femke en Mara)

 

Radioprogramma De Taalstaat over het profielwerkstuk

Op zaterdag 12 juni besteedde Radio-1-programma De Taalstaat aandacht aan de wedstrijd. De winnaars vertelden bij presentator Frank van Pamelen over hun onderzoek. Luister het fragment terug.